Heeft u vragen? bel ons op0513-631302

Oekraïne

Algemene informatie

Vidotrans-HTG vervoert wekelijks voor een groeiend aantal organisaties goederen naar de Oekraïne. Naast de grote organisaties zoals Blythswood Care, Mission Without Borders International en Kom Over En Help op verzoek assisteren wij bij het aanvragen van de benodigde importlicenties die nodig zijn om de hulpgoederen te mogen in voeren. Geen bestemming is ons te ver, zo rijden we niet alleen naar de “dichtbij”gelegen bestemmingen in Zarkarpatska zoals Vinogradov, Beregova en Uzgorod meer rijden we ook verder naar Kiev, Odessa, Makajevka en zelfs Charzisk op slechts 50 km van de “achtergrens” van de Ukraine ruim 3100 km vanaf Steenwijk.

De diverse soorten van vervoer zijn voor ons geen probleem, zo is er een aantal ladingen diepvriesgroente/-vlees vervoerd naar Rovno en Kijev maar ook een hoogwaardige waterzuiveringsinstallatie naar Odessa of “normale” volume hulpgoederen zijn voor ons geen probleem. Voor het vervoer van de “normale” hulpgoederen roepen we geregeld de hulp in van onze Nederlands sprekende Oekraïense contactpersoon, hierdoor lukt het ons steeds weer om de goederen binnen een redelijke termijn (3 weken) douanevrij te krijgen.

Import en douane regels voor hulpgoederen

Wat kan absoluut NIET !!:

1. Geen vlees en vleeshoudende producten
2. Geen zuivel en melkhoudende producten
3. Geen vis en vishoudende producten
4. Geen voeding waarbij bij de houdbaarheid een vraagteken kan worden gezet, bijv. 03-08 kan niet meer vervoerd worden in augustus 2003. In het algemeen kan gesteld worden dat voeding nog minstens 6 maanden na      import houdbaar moet zijn.
5. Geen 2de hands koelkasten/vrieskisten dit i.v.m. de zeer strenge wetten op het vervoer en de uitvoer van afvalstoffen in samenhang met de CFK regels in Nederland en de Europese unie.
6. Geen koffie, dit i.v.m. de hoge invoerrechten.
7. Geen verf of andere “chemische stoffen”.

Wat kan wel, met een importlicentie van het ministerie van hulpverlening :

1. Schoenen, Gebruikte of nieuwe, er zijn geen restricties.
2. Meubilair (school en normaal).
3. Agrarische werktuigen zonder hulpmotor.
4. Nieuwe koelkasten/vrieskisten mits CFK vrij (met groene sticker of verklaring).
5. Gebruikte kleding mits schoon, gereinigd, in goede staat, voorzien van een merk en wasvoorschrift labeltje en netjes verpakt in dozen of geperforeerde transparante plastic zakken (dus niet verpakt in vuilniszakken). Bij de kleding moet men reinigingsverklaringen kunnen overleggen.
6. 2de hands huishoudelijke gebruiksapparatuur zoals wasmachines, centrifuges, radio’s, TV’s, video’s, cassette recorders, naaimachines, stofzuigers en koffiezetapparaten.
7. Gewone” medicijnen, multi vitamines, pijnstillers en verband.
8. Schoonmaakmiddelen
9. “Onschuldige” voeding zoals slaolie, macaroni, spaghetti, plantaardige margarine, thee en zout. Op de verpakking moet de houdbaarheidsdatum staan (productie data worden door de Oekraïense douane altijd geïnterpreteerd als de houdbaarheidsdatum). Bijgeleverde certificaten helpen niets, het moet op de verpakking staan. Graag de houdbaarheidsdata ook op de paklijsten aangeven.

Familie voedselpakketten waar door iedereen van alles en nog wat wordt ingedrukt kan dus niet meer, de Roemeense douane verlangd standaard pakketten met een correcte inhoudslijst.

Wat kan wel maar importlicentie van het ministerie van hulpverlening:

  • “Zware” medicijnen en hoogwaardige medische apparatuur. Als regel worden deze vergunningen alleen afgegeven aan ziekenhuizen of medische instellingen.

Wat kan maar met importlicentie van het ministerie van landbouw en een importlicentie van het ministerie van hulpverlening:

  • Aardappelen (consumptie en poot), Rijst, Zaaigoed en melkpoeder mits voorzien van een NAK kwaliteitscertificaat en een Phyto Sanitair certificaat en een rassenlijst met resistentieverklaringen van de PD – Planten Ziekten kundige dienst uit Nederland.

Uw ontvanger moet zelf de inklaring verzorgen
Een service zoals Fundatia Martha in Roemenië is in de Ukraine douane technisch (nog) niet mogelijk maar uw ontvanger moet zelf de inklaring verzorgen, u moet er rekening mee houden dat uw ontvanger voor de volgende documenten en importvergunningen zorgt:
1. Accept de donatie en eventuele invitatie
2. Code fiscal
3. Inschrijving in de locale douane computer
4. Vergunning van de het ministerie van hulpverlening, deze vergaderen 2 maal per maand.
5. Bij een locale douane expediteur zelf de inklaring verzorgen.
8. Bij de locale douane zelf de inklaring afhandelen.
9. Zelf alle kosten betalen van de expediteur, inklaring en douane.

Om voor een import vergunning in aanmerking te komen moeten alle documenten minimaal 2 weken voor vertrek naar de Oekraïne (ministerie van hulpverlening) gefaxt worden, van de gefaxte laadlijst mag later niet meer worden afgeweken. Denk erom dat de vergunning naar de grens gefaxt moet worden, zonder vergunning komt de vrachtwagen de grens NIET over.

Denk er ook om dat voor een West Europese chauffeur een visum nodig is, dit visum is gratis mits u beschikt over een brief van het kabinet van het ministerie van hulpverlening in Uzgorod of Kiev.

U ziet het, ook voor een hulptransport waar ook in de Oekraïne moet u bij Videotrans-HTG zijn, heeft u belangstelling voor een transport of wilt u andere informatie ?

Vul dan voor een vrijblijvende offerte ons Informatieformulier in!

Wij hopen dat we met een transport van uw hulpgoederen op een positieve manier een bijdrage kunnen leveren aan uw hulpverlening in de Oekraïne.

NieuwsbriefAls eerste op de hoogte van onze leveringen en mogelijkheden? Meldt u dan aan voor onze nieuwsbrief
Anton Blom / Stichting Emmaus – JistrumAl meer dan 10 jaar hebben wij een uiterst plezierige samenwerking met Vidotrans-HTG relief transportsReferenties